(DOBRE ZGODBE) 40-letni Mariborčan, ki igra toliko tolkal, da je vse skoraj težko našteti

Simona Dijak, 24.3.2020
Andrej Petelinšek

Potem ko se je "izmuznil" očetovi želji, da bi igral harmoniko, je začel tapkati po raznih predmetih. Sedaj je Mariborčan Damir Mazrek po raziskovanju ritmov različnih svetovnih tradicij razvil svoj glasbeni izraz, ki ga predstavlja tudi na samostojni plošči.

"Mislim, da sem nekje pri 15 ali 16 letih začel tapkati po raznih predmetih okrog sebe, tudi po nogah. Nekaj let pred tem sem igral tudi harmoniko, ki pa me nekako ni potegnila. Uporniško sem se izmuznil očetovim željam, da bi postal harmonikaš," svojo zgodbo začne opisovati tolkalec Damir Mazrek, 40-letni Mariborčan, ki igra toliko tolkal, da je vse skoraj težko našteti. V njegovi zbirki tolkal se najdejo denimo dunun, cajon, darabuka, djembe, tapan, razni obročni bobni, nigerijski udu drums in ostale vrste glinenih tolkal.

image
Andrej Petelinšek Damir Mazrek ima vrsto glasbil na svojem domu, pa tudi drugod.

Je velik ljubitelj afriške glasbe in kulture nasploh, ustvarja pa edinstvena ritmična zlitja različnih glasbenih tradicij. Pred kratkim je svoje ustvarjanje prelil na samostojno ploščo Oko, ki jo opisuje kot sodobno akustično balkansko glasbo. Kako je izbral naslov? "Nekako se mi zdi, da so oči vseh živih bitij meja med zunanjim in notranjim svetom, na podoben način kot glasba. Ko jo slišimo, jo zaznamo s čutili in nas lahko premakne, spremeni naše razpoloženje, nas razveseli, spravi v jok, prikliče spomine ..."

Ko se je nekje pri osemnajstih pobližje spoznal z ritmičnim tokom, ga je ta najprej popeljal v svet tolkal in kasneje v širni svet. "Raziskoval sem balkansko, špansko, zahodnoafriško ritmiko in glasbo nasploh, dotaknil sem se tudi indijske ritmične zakladnice in vse skupaj povezal v neko svojo celoto, ki je danes moj glasbeni izraz," opisuje Mazrek. Zgoščenko je snemal tudi v tujini - v Makedoniji in Grčiji, z mednarodno zasedbo je bilo posnetih pet avtorskih skladb. "Pri aranžiranju mi je pomagal skladatelj in pianist Kristijan Korat, s katerim v zadnjih letih pogosto sodelujeva." Združil se je tudi z makedonsko glasbenico Bajso Arifovsko in mariborsko violinistko Tino Muraus. Obe sta sodelovali pri snemanju plošče. Na zgoščenki so se kot studijski glasbeniki znašli še grški glasbenik armenskega rodu Haig Yazdjian in Goce Dimovski, ki je pomemben člen makedonske glasbene scene, vokalistke Zvezdana Novakovič, Jana Ivanovska Ilioska in Frosina Markoska ter kontrabasista Žiga Golob in Matej Hotko. "Za miks in za večji del snemanja pa je poskrbel moj dolgoletni sodelavec Andrej Hrvatin," je povedal.

image
Darinko Kores Jacks Decembra so glasbo na zgoščenki predstavili na Malem odru Narodnega doma.

Kako to, da ravno afriška glasba? "Nad to zvrstjo sem se navdušil ravno zaradi ponavljajočih se tako ritmičnih kot melodičnih motivov, ki vzbujajo občutek brezčasja, zaradi kompleksne zgradbe načeloma enostavnih motivov, ki pa tvorijo bogato celoto, ki te ne pusti hladnega, zaradi tega direktnega stika med notranjim in zunanjim. Afriška glasba - govorim o tradicionalni pa tudi sodobni umetniški glasbi - daje posebno občutenje, ki v svoji preprostosti nosi edinstven izraz oziroma odraz življenja, ki ga, ko stopiš na afriška tla, začutiš toliko bolj, kot si ga čutil doma ali na koncertnih odrih," razlaga. K razlogom, da je tako strasten pri ustvarjanju afriške glasbe, pripomore njegova boljša polovica Dalanda Diallo, plesna pedagoginja, ki po očetu iz Gvineje v sebi nosi afriško kulturo in je ena od pobudnic Dneva Afrike v Mariboru.

Damir je avtor številnih projektov. Že nekaj let sodeluje z omenjenim Kristijanom Koratom, s katerim sta formirala zasedbo Harmelogic: "Raziskujeva dokaj kompleksne ritmične forme, ki jih skušava zapakirati v poslušljivo celoto." Z ritmično harmonskimi zlitji ustvarjata inovativne, vendar logične glasbene kompozicije, zato ime projekta nosi prav takšno ime - harmonija, melodija, logika. "K sodelovanju sva povabila kar nekaj mednarodnih glasbenih gostov. Najbolj pa smo se zlili z v New Yorku živečim kanadskim violončelistom Rufusom Cappadocio, s katerim si vsekakor želiva nadaljnjega sodelovanja."

image
Andrej Petelinšek

V nastajanju je novi projekt Meissa, ki ga Damir ustvarja s Tino Muraus in drugimi glasbeniki. Trenutno ustvarjajo v studiu, tako da bo kmalu kaj svežega, obljublja glasbenik. Meni, da so afriški ritmi resda primarni, a daleč od primitivnih. Z Dalando Diallo in Mašo Kagao Knez je soustanovitelj Kulturno-umetniškega društva Baobab, slovenskega poligona za širjenje afriške kulture.

Izpostavlja, da je vesel, da v tako majhnem mestu, kot je Maribor, ki nima praktično nobene ritmične tradicije, odzvanjajo ritmi z vsega sveta. "Maribor je bobnarska prestolnica Slovenije - vsaj v mojih očeh," še pravi glasbenik. Tudi rezervnih delov ni težko dobiti, odvrne na vprašanje, kaj naredi, ko na kakšnem inštrumentu poči opna.

Anketa

Kaj menite o ukrepu, ki dovoljuje upokojencem nakupe izključno med 8. in 10. uro?

Sudoku